Van opschalen naar afschalen

Dachten we de laatste jaren vooral in opschalen, opeens moeten we nu denken in afschalen. De hoofdbrekers waren: Waar halen we mensen vandaan, hoe kunnen we onze capaciteit vergroten? De vraag is nu vooral hoe je kunt afschalen en tegelijkertijd de marktpositie op termijn borgen, zonder ook de continuïteit van de onderneming in gevaar te brengen.

Veel ondernemingen die de tuinbouw in Nederland groot hebben gemaakt staan nu voor de uitdaging om een passend antwoord te vinden op de terugval in vraag, activiteiten en resultaten. Natuurlijk is er bij de meeste ondernemers vertrouwen in de  toekomst, maar je moet wel over de sloot van vandaag en morgen kunnen springen. Dat komt vaak neer op verschillende alternatieven tegen elkaar afwegen en vooral veel rekenen. Heel veel rekenen. Niet dat rekenen de oplossing biedt, maar het helpt om de effecten van keuzes scherp in beeld te brengen. Immers bedrijven komen eerder in de problemen door liquiditeit dan door slechte rendementen op kort termijn.

Pijn van krimp
Na de nodige groeipijnen, is er nu de pijn van krimp. De pijn van keuzes maken die je liever niet maakt. Je hebt jaren gebouwd aan een sterk team met de juiste mensen op de juiste plek en stevig geïnvesteerd in je merk en marktpositie. Nu opeens moet je afschalen, capaciteit en kosten reduceren. De eerste 10% is meestal nog wel te doen zonder echt fundamentele beslissingen, maar alles daarboven vraagt om strategische, tactische en operationele keuzes. De afweging tussen korte termijn en lange termijn, tussen medewerkers en klanten, tussen rendement en liquiditeit.

Ondernemen met stalen zenuwen
Een oude ondernemerswijsheid is om te investeren in tijden van crisis. Anticyclisch investeren verbetert je onderhandelingspositie en je bent aan het einde van de crisis sneller in staat om weer op te schalen. Maar dat moet je dan nu wel durven én kunnen. Dat vraagt inzicht, vertrouwen en stalen zenuwen. Uit ons jarenlange onderzoek in het kader van de Hillenraad100 blijkt dat solvabiliteit het meest gerelateerd is aan langdurig succes, want met de nodige financiële buffers zijn ondernemers beter in staat zelf de beste keuzes te maken. En te bepalen waar na een crisis de omslagpunten liggen. Ondernemen tegen de stroom in, dat vergt lef en stalen zenuwen.

Van een nadeel een voordeel maken
Het klinkt zo makkelijk en vanzelfsprekend, maar in de praktijk vraagt dit om onconventioneel denken. Hoe maak je van een bedreiging een kans, hoe van een zwakte een sterkte? Soms liggen er kansen in de toepassing van de kennis, kunde en vaardigheden van jouw onderneming in een andere product, of in het verkopen in een ander marktsegment, of in het toepassen van andere technieken. Hoe ontdek je dat? Door vooral op veel plekken je oor te luisteren leggen, want een oplossing ligt vaak dichterbij dan je denkt. Dus helpt het om vooral actief te zoeken en in gesprek te gaan.

Eigenzinnig en vindingrijk
De meest wendbare ondernemers gaan in een crisis vooral naar buiten en leggen hun oor te luister bij iedereen. Luisteren naar je (zelfsturende) teams, luisteren naar je grootste én naar je lastigste klant, luisteren naar collega ondernemers, luisteren naar de consument. Niet luisteren om te horen, maar om te begrijpen. Neem afstand, kruip niet in je schulp. En weet dat je met bezuinigen alléén de uitdaging niet kan overwinnen. Het gaat om de sprong naar voren. Gebruik daarom deze tijd om anders te denken over je onderneming. Eigenzinnigheid en vindingrijkheid zijn juist nu de beste twee eigenschappen die een ondernemer nodig heeft.

Een keer naar ons luisteren?
Ook wij staan voor je klaar om met een eigenzinnige en vindingrijke blik van buiten, de beste oplossing te vinden. Bel of mail ons via info@hillenraadpartners.nl