De zeven zekerheden – Deel 6

Het is voor vrijwel iedereen een moeilijke en onzekere tijd. Ooit leerde een wijze professor ons dat je je in perioden van onzekerheid vooral moet richten op de zekerheden van de toekomst. Dat geeft rust in je hoofd. En biedt houvast.

Voor ons als Hillenraad Partners reden om in deze tijden van onzekerheid op zoek te gaan naar de zeven zekerheden van de toekomst, specifiek voor onze eigen tuinbouwsector. We sturen iedere week één zekerheid, die je kan helpen om de beste beslissing te kunnen nemen.

Zekerheid 6 Verst

Er komt weer beweging in de maatschappij. We komen uit het ons opgelegde isolement. Iedereen snakt ernaar om de draad volledig te kunnen oppakken en het liefst zo snel mogelijk terug naar ‘business as usual te gaan’. Dat terwijl de echte grote klap nog moet komen. Veel ondernemingen (over)leven op de liquiditeit van uitstel van aflossing, van loonheffing, van NOW-gelden, etc. Echter, een oude wijsheid zegt: ‘Wat je leent, moet je terugbetalen’. De rekening wordt uiteindelijk gepresenteerd aan de onderneming, de ondernemer of de belastingbetaler. Helaas, gratis geld bestaat niet. Het moet dus terugverdiend worden.

In de tuinbouw is het niet anders, we moeten op zoek naar herstel van onze verdiencapaciteit. Het creëren van toegevoegde waarde, het verblijden en verrassen van onze klanten. En hoe gaan we ze blijvend verrassen na deze crisis? Hebben we al iets bedacht dat een nieuwe dimensie geeft aan onze klantwaarde, onze productwaarde, onze ondernemingswaarde of onze maatschappelijke waarde?

Wellicht moeten we daarvoor toch even terug naar waar het allemaal begon met tuinbouw. Tuinbouw is ontstaan vanwege arbeidsdeling en verstedelijking. Tuinbouw rondom de grote steden om de verstedelijkte bevolking dagelijks te voorzien van verse producten. Ultrakorte ketens van de kweker naar de dagmarkt. In de afgelopen honderd jaar zijn we heel veel stappen vooruitgegaan in technologie, productiviteit, houdbaarheid en kwaliteit. Een grote verdienste, maar niet in alle opzichten.

De afgelopen weken hebben we meerdere keren gehoord dat er op vrije verkooplocaties opeens een kwaliteit te koop was die de klant verraste. Kwaliteitsproduct, vers, geurig en aaibaar. Zeker als die klant daarna met hun zelf-verworven product de kamer of keuken tot leven brengt. De echte pure ervaring van vers.

Dat is de volgende zekerheid. Versheid gaat boven alles. Vandaag geoogst, morgen bij de consument. De ultieme versbeleving, de ultieme kwaliteitservaring, de minste verspilling bij de consument. En daarmee de hoogste bijdrage aan gezondheid en welbevinden. Een vers geplukte geurige aardbei of een vers geoogste roos. Natuurlijk, dat is een grote opgave als het gaat om assortiment, productbeschikbaarheid en betaalbaarheid. Maar hoe kunnen we onze hoogwaardige producten het beste verwaarden? Hoe krijgen we de meest tevreden klanten? Het is simpel: vers, verser, verst. Terug naar de kern van tuinbouw! De ultieme vers-partner.

Neem zelf weer de verantwoordelijkheid over vers, échte verse producten slim gecombineerd met data-gedreven oplossingen. Laat de versheid van jouw producten in iedere beslissing zwaar meetellen, het is de levensader van de waardepropositie van onze tuinbouw.

Wij dragen graag aan de tuinbouw bij met verse inzichten. Daarom delen we deze zekerheid met onze klanten en ons netwerk. De ultieme versbeleving bij de consument zal ons allen in staat stellen te bouwen aan de kernwaarde van ons verdienmodel. Samen bouwen aan een tuinbouw van wereldklasse. Die heeft al vele crisissen overleeft.

Succes in de strijd.

Hillenraad Partners
Martien Penning, Hans van den Ende, Filip van Zon, Mathilde Aarnink, Johan Meppelink, Anita Bassie en Saskia Verstraate.