De zeven zekerheden – Deel 3

Het is voor vrijwel iedereen een moeilijke en onzekere tijd. Ooit leerde een wijze professor ons dat je je in perioden van onzekerheid vooral moet richten op de zekerheden van de toekomst. Dat geeft rust in je hoofd. En biedt houvast.

Voor ons als Hillenraad Partners reden om in deze tijden van onzekerheid op zoek te gaan naar de zeven zekerheden van de toekomst, specifiek voor onze eigen tuinbouwsector. We sturen iedere week één zekerheid, die je kan helpen om de beste beslissing te kunnen nemen.

Zekerheid 3 – Lokaal nabij

De wereld is in beweging van globaal naar lokaal. En dat is al een tijdje gaande. De afgelopen jaren groeide de wereldeconomie met 7%, maar stagneerde de wereldhandel. Nu de hele wereldeconomie stagneert, kun je op je klompen aanvoelen wat dit betekent voor de wereldhandel…

En dat terwijl we als Nederland een handelsnatie zijn. Het IMF maakte korte metten met de economische groeiprognose voor Nederland van eerder dit jaar. De Nederlandse economie zal bovenmatig getroffen worden door de Corona-pandemie. De Nederlandse economie die sterk exportgericht is.

Dat is in de tuinbouwsector nog sterker. Als je voor 85% afhankelijk bent van export, dan is het zonneklaar dat de tuinbouw hard getroffen wordt. Alle sympathieke acties ten spijt, geen enkele Nederlander gaat de komende periode iedere week minstens zeven bossen bloemen en zeven planten kopen om de gemiste sierteeltexport te compenseren. We zullen dus dieper moeten nadenken over de lange termijn strategie. Want protectionisme en handelsbelemmeringen zijn een blijvend thema. De pandemie heeft dit alleen uitvergroot en naar het nu gehaald.

Al langer speelt het thema van exporteren naar internationaliseren. We weten dat steeds meer consumenten een voorkeur hebben voor lokale producten, dat handelsbelemmeringen toenemen én dat een efficiënte supply chain met minimale lokale voorraden kwetsbaar is.

Gebruik daarom deze tijd om actief na te denken hoe je als onderneming meer lokaal aanwezig kunt zijn. Bekijk de toekomstplannen voor je onderneming meer door een Europese of mondiale bril. Er zijn in de tuinbouw steeds meer voorbeelden van ondernemingen met een succesvolle multi-local strategie.

Deze derde zekerheid biedt niet direct een oplossing op korte termijn, maar ga voor jezelf eens je netwerk langs voor lokale aanwezigheid. Wie ken je, met wie zou je kunnen samenwerken, waar kun je je ondernemersvaardigheden omzetten in duurzame lokale aanwezigheid?

Voor deze beweging is een prachtig Engelstalig woord ‘proximity’. In goed Nederlands: ‘nabijheid’. En als er iets past in deze tijd, dan is het wel de verbinding zoeken, de nabijheid van waarde laten zijn. Dat is wat anders dan over de wereld zwerven op zoek naar handel. Lokaal geworteld, lokaal geteeld, lokaal verbonden. En dat op basis van onze jarenlange kennis en ervaring in tuinbouw.

Ook wij maken graag lokaal verbinding. Daarom delen we deze zekerheid met onze klanten en ons netwerk. De veelheid aan verbindingen zal ons allen in staat stellen ook voor deze crisis een passende oplossing te vinden. Ook al zou die wel eens anders kunnen zijn dan je nu denkt of wenst. Samen blijven we bouwen aan een tuinbouw van wereldklasse. Die heeft al meerdere crisissen overleeft.

Succes in de strijd.

Hillenraad Partners
Martien Penning, Hans van den Ende, Filip van Zon, Mathilde Aarnink, Johan Meppelink, Anita Bassie en Saskia Verstraate.