Tuinbouwtop meet zich aan Ajax

Ruim 30 toppers uit het tuinbouwcluster, van veredelaars tot producenten, handelsbedrijven en toeleveranciers, brachten met Hillenraad Academy onlangs een bezoek aan voetbalclub Ajax. Chief Information Officer Mark van Leest en Player Performance Technology Consultant Max Reckers verzorgden een ‘masterclass’ over het benutten van data om teamprestaties én de business te verbeteren. De aanwezige ondernemers en directieleden leerden dat data van cruciaal belang is voor het succes van deze club, maar ook van hun onderneming.

Álles, maar dan ook alles, wat maar kan bijdragen aan de verbetering van het spel wordt inmiddels actief gemeten. Ajax wint zo prijzen, maar is mede daardoor ook het meest succesvolle opleidingsinstituut ter wereld. Dat is goed is voor de business van de club en dat weerspiegelt zich overduidelijk in de succesvolle transfers van de afgelopen periode. Naast de spelersprestaties op het veld, wordt binnen het bedrijf Ajax steeds minder aan het toeval overgelaten. Sponsorcontracten zijn inmiddels onderbouwd met real-time data over de gerealiseerde mediawaarde.

Aan het eind van de middag bleek dat Ajax ook deze wedstrijd in data-gedreven businessmodellen tegen de 30 tuinbouwtoppers met overmacht won.

Van grijze IT naar data-driven
Ondanks dat data hoog op de agenda staat bij veel bedrijven uit het tuinbouwcluster, kon geen enkele aanwezige zich meten aan het niveau van Ajax. Volgens Mark van Leest is dat niet vreemd, aangezien ook Ajax pas de laatste jaren echte grote stappen heeft gemaakt op dit vlak. Het mee willen spelen op Champions League niveau met een kleine thuismarkt -en relatief klein exploitatiebudget- was een belangrijke motivatie om hierop in te zetten. Zijn belangrijkste les voor de tuinbouw is om de ‘grijze IT’ van veel losstaande systemen te transformeren tot een integrale data-gedreven IT omgeving. Ook bij Ajax begon het destijds met het in kaart brengen van alle systemen en het stap voor stap bouwen van een ideaal data-gedreven model.

Data drijft verbetering
Met de mogelijkheden die data biedt, creëert Max Reckers bij Ajax een omgeving waarin spelers en team zich iedere dag weer kunnen verbeteren. Zo ontvangt iedere speler vijf minuten na de wedstrijd een analyse van het spel. Data is daarmee dé onderlegger voor een transparant systeem dat de trainingsstaf helpt gericht aan verbetering te werken. De feitelijke data maken zelfs de meest dure, en daarmee vaak ook eigenwijze, talenten enthousiast om zich iedere keer weer te verbeteren.

Data begrijpen in tuinbouw-spel
De stap van grijze IT naar data-driven heeft van Ajax een e-commerce bedrijf gemaakt. En de ontwikkelingen staan niet stil. De data van spelers én de businessomgeving komen steeds meer samen. Waar het heen gaat met de mogelijkheden die dat biedt, lijkt nu nog sciencefiction. Denk bijvoorbeeld aan meer beleving door het volgen van spelers op de tv thuis. Belangrijke les van Reckers was om eerst de potentie van data in het eigen spel te begrijpen. Het voetbalspel is door hem inmiddels volledig ontleed en gedigitaliseerd. Zo ver zijn we in de tuinbouw nog niet, maar de aanwezigen via Hillenraad Academy zijn geïnspireerd geraakt om ook voor hun onderneming op zoek te gaan naar kansen om te scoren met data.

Hillenraad Partners levert data-gedreven oplossingen. Door middel van lean-innovatie opleidingen in de Hillenraad Academy én met onze data-specialisten van Hillenraad Data Refinery. Wil jij ook jouw bedrijf klaarstomen voor de Champions League? connect@hillenraadpartners.nl