Technologie als tweede natuur

Begin december nam de 5e groep ondernemers deel aan het Hillenraad Partners-programma Versneld Innoveren. Dit keer in het programma extra aandacht voor de vraag hoe je als mens met alle technologische veranderingen om gaat. Hoe kom je los van oude gewoontes en ontwikkel je een visie op de bijna ondenkbare mogelijkheden die nieuwe technologieën bieden?

Uiteraard kregen deelnemers de gebruikelijke ‘wake-up call’ over de tsunami aan technologische ontwikkelingen die ook de tuinbouw raken. Daarbij maakten zij tijdens de 5e editie van Versneld Innoveren onder andere kennis met gastspreker Humberto Schwab. Filosoof Schwab maakte veel los bij de deelnemers met zijn menselijke verhaal over Socratic Design. Dit is een manier van communiceren om mensen in traditionele organisaties los te maken van oude, destructieve gedachten en denkpatronen, waardoor zij betere verbindingen tot stand brengen. Zijn devies: stop met bijeenkomsten van mensen die wij een ‘meeting’ noemen en waarna er vaak uiteindelijk niets verandert, omdat we te vaak nieuwe fenomenen blijven benaderen vanuit ons bestaande denkkader.

Evolutie versnellen

Door exponentiële technologieën en digitalisering ondergaan veel bedrijfstakken een proces van diepgaande verandering. Ook de tuinbouw is niet meer de tuinbouw uit de wereld van 15 jaar geleden zonder YouTube, Facebook, WhatsApp, Instagram, QlikView of API. Iedere zichzelf respecterende onderneming gaat met de tijd mee en heeft inmiddels een Facebook-pagina, groepsapp of community, maakt gebruik van een integraal bedrijfsdashboard en vormt zijn webshop om tot bestelplatform.

Toch werken veel ondernemingen nog met organisatiemodellen en communicatiestructuren uit de vorige eeuw. Ze bellen als het ware nog met een Nokia-telefoon uit de jaren ‘90, terwijl de huidige tijd toch écht vraagt om het laatste model smartphone. De oorzaak hiervan is vrij basaal: Hoe snel de technologie zich vandaag ook aan het ontwikkelen is, als mens evolueren we nog steeds een tempootje langzamer.

Sjabloon van acceptatieproces

Voor het ontdekken van nieuwe wegen in de tuinbouw, prikkelde kunstenaar, filosoof en artiest Koert van Mensvoort de verbeelding. Hij presenteerde aansprekende voorbeelden van nieuwe producten die we door de vergroting van de technologische mogelijkheden kunnen verwachten. Want wie denkt er nu al aan dat we bij de ontwikkeling van kweekvlees in de toekomst ook een Dodo- of Dinosaurusburger zullen kunnen proeven? Naast deze volgden nog meer prikkelende voorbeelden. Zo ontwierp Van Mensvoort 10 jaar geleden voor Coca Cola al de ‘Organic Coke’.

Hij plaatst de technologische ontwikkelingen in een logisch én realistisch kader en toont daarmee aan dat de ontwikkeling van technologie van alle tijden is. Het door hem geschetste vervolgtijdelijke acceptatieproces past ook als sjabloon over de nieuwste ontwikkelingen. Dingen die nu nog ver weg lijken, zijn over een aantal jaar onze tweede natuur. Het plaatsen van deze ontwikkelingen in een helder kader is zeer waardevol om steeds de juiste keuzes te maken, ook in tijden van grote technologische veranderingen.

Hillenraad Partners helpt bij visie ontwikkelen met het Programma Versneld Innoveren en door middel van maatwerk advies en trainingen. Klaar om uw organisatie een stevige upgrade te geven? Connect met ons via connect@hillenraadpartners.nl